Ovih dana se i u našoj javnosti dosta govori o povećanju cena, država najavljuje mere kojima bi trebalo da smanji marže i cene u maloprodaji, a proizvođači i trgovci već kalkulišu kako će se to odraziti na njihovo poslovanje.
Jedan od trikova kojim se proizvođači služe već duže vreme jeste smanjivanje pakovanja proizvoda i povećanje cena tih manjih pakovanja kako bi dodatno zaradili. Ova praksu nazvanu „šrinkflacijom” kupci su strogo iskritikovali i stalno se, posebno u evropskim medijima, kupci savetuju da obrate pažnju na ovakve pojave i kažnjavaju ih uzdržavanjem od kupovine. Nedavno je organizacija za zaštitu potrošača „Fudvoč” u svom istraživanju i anketi ozbiljno kritikovala ovu netransparentnu pojavu smanjenja mase proizvoda. Alpska čokolada marke „milka” je u ovom istraživanju organizacije za zaštitu prava potrošača proglašena „najdrskijom reklamnom laži” godine. Kako je navedeno u obrazloženju, ovaj brend je školski primer za šrinkflaciju i zato su joj potrošači dodelili ovo „priznanje”.
Šrinkflacija se upotrebljava za slučajeve kod kojih proizvodi ne poskupljuju po svaku cenu, ali im se smanjuje gramaža, a cena ostaje ista. Čak 34 odsto ispitanih građana koje je anketirao „Fudvoč” glasalo je za to da se ovom proizvođaču čokolade dodeli negativno priznanje. „Mondelez” kao proizvođač je, navedeno je, cenu ove vrste alpske čokolade sa 1,49 povećao na 1,99 evra, a ubrzo posle toga je težinu te čokolade smanjio sa 100 na 90 grama. To je, prema saopštenju „Fudvoča”, poskupljenje od 48 odsto. Multinacionalna kompanija „Mondelez” je povećanje cene obrazložila povećanjem cena kakaoa na svetskom tržištu, kao i ostalih inputa koji utiču na konačnu cenu proizvoda.
– Poslovno okruženje je komplikovanije i nestabilnije nego ikada ranije – saopštio je ovaj proizvođač, što je očigledno vrlo naljutilo potrošače širom Evrope. „Fudvoč” je, s druge strane, kritikovao njihovu netransparentnost, posebno kada je reč o smanjenju mase proizvoda.
– Na prednjoj strani čokolade, doduše, stoji da je reč o tabli od 90 grama, ali je oznaka mala i često je na policama supermarketa nedovoljno uočljiva – smatraju oni. Ova organizacija za zaštitu potrošača ukazuje na statističke podatke po kojima je cena čokolade u Nemačkoj prošle godine porasla za oko osam procenata, dok je „Mondelez” cene čokolade kod nekih proizvoda podigao i za 64 odsto.